MELALUI LANGKAH – LANGKAH MODEL PEMBELAJARAN EKSPOSITORY UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN AGAMA HINDU KELAS V SEMESTER 1 TAHUN AJARAN

Authors

  • I Made Agus Tisnu SD Bali Q_Ta

DOI:

https://doi.org/10.25078/sa.v4i2.3263

Keywords:

Prestasi Belajar siswa, Model Pembelajaran Ekspository

Abstract

This research was carried out at SD BALI Q_TA in Class V where the students' abilities in Hindu Religion subjects were quite low. So that classroom action research is carried out with the aim of increasing student learning achievement. In general, the purpose of writing this classroom action research is to find out whether the expository learning model can improve student learning achievement. The data collection method is a learning achievement test. The data analysis method is descriptive. The results obtained from this research are that the Expository learning model can improve student learning achievement. It is evident from the results obtained initially below the KKM, in cycle I it becomes close to the KKM and in cycle II it becomes above the KKM. The conclusion obtained from this research is that the Expository learning model can improve learning achievement.

References

Wardani,I.G.K Siti Julaeha.Modul IDIK 4307. Kemantapan Kemampuan Mengajar.Jakarta : Universitas Terbuka

Dahar ,Ratna Willis.1989. Teori- Teori Belajar. Jakarta : Penerbit Erlangga.

Bodner, George M.1986. Contructism A Theory of Knowleedge.Purdue Universitj Journal of Chemical Education Vol 63.no.10

Arikunto, Suharsimi; Suhardjono; Supardi. 2006. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Sudjana, Nana. 2002. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Suharsimi, A. 2003. Dasar-dasar Evaluasi. Jakarta: Bumi Aksara.

Wina Sanjaya. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana Prenada Media: Jakarta. Badan Standar Nasional Pendidikan. 2007. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 41 Tahun 2007. Jakarta: BSNP.

Depdikbud. 1994. Petunjuk Pelaksanaan Proses Belajar-Mengajar. Jakarta: Direktorat Pendidikan Menengah Umum.

INTEN, I Gede. 2004. Pengaruh Model Pembelajaran dan Pengetahuan Awal Siswa Terhadap Prestasi Belajar PKN dan Sejarah Pada Siswa Kelas II SMU Laboratorium IKIP Negeri Singaraja. Tesis. Singaraja. Program Pascasarjana IKIP Negeri Singaraja.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No. 41 Tahun 2007 Tanggal 23 November 2007. Jakarta: Depdiknas.

Puger, I Gusti Ngurah. 2004. Pengaruh Model Pembelajaran dan Kemampuan Berpikir Silogisme Terhadap Prestasi Belajar Biologi Pada Siswa Kelas III SD Negeri Seririt (Experimen Pada Pokok Bahasan Reproduksi Generatif Tumbuhan Angiospermae). Tesis. Singaraja: IKIP Negeri Singaraja.

Sadia. 1996. Pengembangan Model Belajar Konstruktivisme dalam Pembelajaran IPA di SD. (Suatu Studi Eksperimental dalam Pembelajaran Konsep Energi Usaha dan Suhu di SDN 1 Singaraja). Disertasi (tidak diterbitkan). IKIP Bandung.

Slameto. 1988 Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Miles, Matthew, B. Dan A. Michael Hubberman. 1992. Analisis Data Kualitatif. Terjemahan Tjetjep Roheadi Rohidi. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia

Published

28.11.2023

Issue

Section

##section.default.title##
Abstract viewed = 84 times