REVITALIZING INDIGENOUS LANGUAGE TEACHING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: THE CASE OF THE BALINESE LANGUAGE DAY
DOI:
https://doi.org/10.25078/sa.v4i2.3260Keywords:
Balinese language, language maintenance, language shift, Balinese Language DayAbstract
The present study aims to describe the implementation of Balinese Language Day program at a kindergarten in Denpasar, Bali, Indonesia. The program is a realization of the provincial government effort to maintain the local language. The implementation faced three main problems, namely the lack of students’ motivation and interest, the lack of parental support and the lack of language use in the society due to technological advancement. Despite these problems, teachers considered the program to be beneficial in improving students’ motivation in learning the language as well as in using the language in their communication.
References
Aprianti, M., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2022). Kebudayaan Indonesia di Era Globalisasi terhadap Identitas Nasional Indonesia. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 996-998.
Ardiyasa, I. N. S. (2020). Upaya Penjaminan Mutu Pengajaran Bahasa Bali Dalam Dunia Pendidikan. PINTU: Jurnal Penjaminan Mutu, 1(2).
Arissusila, I. W. (2021). Degradasi Penggunaan Bahasa Bali di Kota Denpasar. VIDYA WERTTA: Media Komunikasi Universitas Hindu Indonesia, 4(1), 1-15.
Friedmann, N., & Rusou, D. (2015). Critical period for first language: the crucial role of language input during the first year of life. Current opinion in neurobiology, 35, 27-34.
Giri, I. M. A. (2018). Pelestarian bahasa, aksara, dan sastra Bali melalui pengoptimalan tripusat pendidikan. Purwadita: Jurnal Agama dan Budaya, 1(1).
Gumperz, Jhon J. 1982. Discourse Strategies (Studies in Interactional Sociolinguistics). New York: Cambridge University Press.
Holmes, Janet. 2012. An Introduction to Sociolinguistics: Fourth Edition. London and New York: Routledge.
Hudson, R.A. 1996. Sociolinguistics (Second Edition). Cambridge: Cambridge University Press.
Indrawati & Oktaviana. 2005. Pemerolehan Bahasa Anak TK: Kajian Fungsi Bahasa. FKIP
Kovelman, I., Baker, S. A., & Petitto, L. A. (2008). Age of first bilingual language exposure as a new window into bilingual reading development. Bilingualism: language and cognition, 11(2), 203-223.
Mahardika, IGNA Wijaya. 2013. “Satua Bali and Character Education an Old Way for a New Approach”. Dalam Suwardi Endraswara, dkk. (Ed.) Folklore Dan Folklife Dalam Kehidupan Modern. (hlm. 354-361) Yogyakarta: Penerbit Ombak.
Mardikantoro, HB. 2016. “Pemertahanan Bahasa Jawa dalam Pertunjukan Kesenian Tradisional di Jawa Tengah.” Jurnal Litera, 15 (2). 269-280.
Muliani, N. M., & Muniksu, I. M. S. (2020). Peraturan Gubernur Bali Nomor 80 Tahun 2018 Tentang Pelindungan Dan Penggunaan Bahasa, Aksara, Dan Sastra Bali Serta Penyelenggaraan Bulan Bahasa Bali. Kalangwan Jurnal Pendidikan Agama, Bahasa dan Sastra, 10(1), 36-41.
Mustika, I. K. (2018). Pergeseran Bahasa Bali sebagai Bahasa Ibu di Era Global (Kajian Pemertahanan Bahasa). Purwadita: Jurnal Agama dan Budaya, 2(1).
Seriadi, S. L. N. (2017). Pembentukan Karakter Unggul Dan Nasionalis Pada Anak Usia Dini Melalui Sekar Rare. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 31-38.
Suweta, I. M. (2019). Bahasa Bali Sebagai Sentral Kebudayaan Bali. Maha Widya Bhuwana: Jurnal Pendidikan, Agama dan Budaya, 2(1), 7-16.
Widianto, Eko. 2016. “Pilihan Bahasa dalam Interaksi Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing”. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 5 (2). 124-135.
Widianto, E. (2018). Pemertahanan bahasa daerah melalui pembelajaran dan kegiatan di sekolah. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 1(2), 1-13.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sang Acharya: Jurnal Profesi Guru
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.