PROFIL PELAJAR PANCASILA DALAM WIRACARITA MAHĀBHĀRATA SEBAGAI PEDOMAN GURU AGAMA HINDU DALAM MENGEMBANGKAN SISWA YANG BERKUALITAS

Authors

  • I Dewa Gede Darma Permana Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar

DOI:

https://doi.org/10.25078/sa.v4i1.3235

Keywords:

Profil Pelajar Pancasila, Wiracarita Mahābhārata, Guru Agama Hindu.

Abstract

Pancasila Student Profile is a program that aims to develop the quality of Indonesian students based on the noble values of Pancasila. But from the practical side, the lack of a concrete reflection of the Pancasila student profile for Hindu Religion teachers is a problem that needs to be solved. The story of Mahābhārata as a great literature in the world becomes one of the solutions to obtain a reflection of the Pancasila Student Profile contextually. On this basis, the researchers in this study are interested in examining the six dimensions of the Pancasila Student Profile in the Mahābhārata story. The problem formulations of this topic include: the nature of the Mahābhārata story, the essence of the six dimensions of the Pancasila Student Profile, and the guidelines for the Pancasila Student Profile in the Mahābhārata story. The research method in this study uses a qualitative type, and with a literature study approach. The data obtained will be further processed using the data analysis method of Miles and Huberman. This study shows the results that, some characters and stories in the Mahābhārata, are able to provide a reflection of the Pancasila student profile that can be used as a guide by Hindu Religion teachers in developing quality students.

References

Arifin, M. & Hakim, A. R. (2021). Kajian Karakter Tokoh Pandawa dalam Kisah Mahabharata Diselaraskan dengan Pendidikan Karakter Bangsa Indonesia. Jurnal Syntax Transformation, 2(5), 613-623.

Damayanti, V. V. W. (2018). Relasi Mahabharata dengan Praktik Poligami yang Berkembang pada Masyarakat Jawa. Jurnal Pena Indonesia, 4(1), 24-39.

Dantes, Nyoman. 2012. Metode Penelitian. Yogyakarta: CV. Andi.

Idntimes.com, (2023). Peringkat Sistem Pendidikan Dunia 2023, Indonesia Ranking Berapa?. [Online]. Available at: https://www.idntimes.com/life/education/amp/nisa-zarawaki/peringkat-pendidikan-dunia2023. [Diakses: 21 Maret 2023].

Irawati, D. dkk. (2022). Profil Pelajar Pancasila sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224-1238.

Kahfi, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya terhadap Karakter Siswa di Sekolah. Dirasah: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Dasar, 5(2), 138-151.

Kurniastuti, R. dkk. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila sebagai Salah Satu Bentuk Pendidikan Karakter pada Siswa SMP. Seminar Nasional Sosial Sains, Pendidikan, Humaniora, 1(1), 287-293.

Nurlensi. (2017). Pendidikan dan Nilai Nilai Moralitas dalam Ajaran Mahabharata bagi Umat Hindu. Jurnal Bawi Ayah, 8(1), 22-32.

Rusnaini dkk. (2021). Intensifikasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya terhadap Ketahanan Pribadi Siswa. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(2), 230-249.

Saidurrahman, K.H, dan Arifiansyah, H. 2020. Pancasila Moderasi Negara dan Agama sebagai Landasan Moral Bangsa. Jakarta: Kencana.

Sartini dan Mulyono, R. (2022). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar untuk Mempersiapkan Pembelajaran Abad 21. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 8(2), 1348-1363.

Sudirga, Ida Bagus, dan Segara, I Nyoman Yoga. 2017. Pendidikan Agama Hindu dan Budi Pekerti SMA/SMK Kelas X (Cetakan ke-3). Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.

Suwendri, N. M. dan Sukiani, N. K. (2020). Penyimpangan Perilaku Remaja di Perkotaan. Kulturistik: Jurnal Bahasa dan Agama, 4(2), 51-59.

Titib, I Made. 2008. Itihāsa Ramāyāna & Mahābhārata (Viracarita) Kajian Kritis Sumber Ajaran Hindu. Surabaya: Paramita.

Warsono. (2022). Pendidikan Karakter dan Profil Pelajar Pancasila. Proceedings Membangun Karakter dan Budaya Literasi dalam Pembelajaran Tatap Muka Terbatas di SD, 1(1), 631-640.

Published

01.05.2023

Issue

Section

##section.default.title##
Abstract viewed = 68 times