STRATEGI KOMUNIKASI PABLIGBAGAN PASIKIAN YOWANA BALI PADA PROGRAMA 4 RADIO REPUBLIK INDONESIA (RRI) DENPASAR

Authors

  • Komang Ayu Tri Paramitha Paramitha Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar
  • I Dewa Ayu Hendrawathy Putri Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar
  • I Gusti Ngurah Pertu Agung Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar

DOI:

https://doi.org/10.25078/anubhava.v5i1.4022

Keywords:

Interpersonal Communication, Work Culture, Quality of Performance

Abstract

The Republic of Indonesia Radio Public Broadcasting Institute (LPP RRI) Denpasar is one of Programa 4 which discusses the cultural segment and has the function of preserving Balinese culture. Therefore, it is necessary to raise the Communication Strategy of Pabligbagan Pasikian Yowana Bali at Programa 4 RRI Denpasar. To find out the Communication Strategy of Pabligbagan Pasikian Yowana Bali in Programa 4 RRI Denpasar, research was conducted regarding the Communication Strategy Model of Pabligbagan Pasikian Yowana Bali in Programa 4 RRI Denpasar, Barriers to Pabligbagan Pasikian Yowana Bali Communication Strategy in Programa 4 RRI Denpasar and the Implications of Communication Strategy of Pabligbagan Pasikian Yowana Bali at Program 4 RRI Denpasar. The methodology of this study uses a qualitative approach with descriptive analysis which aims to obtain an overview of the problem and determine the work steps in this study regarding the Communication Strategy of Pabligbagan Pasikian Yowana Bali in Program 4 Radio Republik Indonesia (RRI) Denpasar in the Literacy of the Young Generation in the Era of the Industrial Revolution Society 5.0. Therefore, it is necessary to use the right methods to help the smooth running of research.The theory used to dissect this research problem is the Five Step Communication Planning Model, namely Research, Planning, Implementation, Evaluation or Measurement and Reporting, Rhetoric Theory and Dependency Theory of Mass Communication Effects.

References

Ahmad, N. (2015). Radio Sebagai Sarana Media Massa Elektronik. AT-TABSYIR: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, 3(2), 233–254.

Alo, Liliweri. 2011. Komunikasi : Serba Ada Serba Makna. Jakarta : Kencana

¬¬____________. 2011. Komunikasi Antar Personal. Jakarta: Remaja Rosdakarya.

Ardianto, Elvinaro. 2007. Komunikasi Massa. Bandung: Simbiosa Rekatama Media

Arifin, Eva. 2010. Broadcasting to be Broadcaster. Yogyakarta: Graha Imu

Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Edisi Revisi. Jakarta: Rineka Cipta.

Bungin, Burhan. 2008. Penelitian Kualitatif, Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik, dan Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Kencana Pranada Media Grup.

Cangara, Hafied. 2013. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Cangara, Hafied. 2019. Pengantar Ilmu Komunikasi. Edisi Keempat. PT Raja Grafindo Persada. Depok

Dasih, Pramesti 2021. Komunikasi Antarbudaya Dalam Program Acara Sandya Kala Gita (Studi Komunikasi Hindu di Radio Genta Bali). Jurnal Ilmiah Ilmu Agama dan Ilmu Sosial Budaya. Vol.13.

Dominick, Joseph R. 2000. The Dynamic Of Mass Communication. New York: Random House

Effendy, Omong Uchjana. 2003. Dimensi-dimensi Komunikasi. Bandung:Remaja Rosdakarya.

Effendy, Rochmad. 2014. “Program Siaran Interaktif (Talkback Radio) Sebagai Ruang Publik Masyarakat Untuk Mengembangkan Demokrasi Lokal: Studi Pada Program Citra Publika Radio Citra 87.9 FM Kota Malang”. Jurnal: Komunikasi FISIP Malang, ISSN 1907-898X Volume 9, Nomor 1, Oktober 2014

Effendy, Onong Uchjana. 2018. Ilmu Komunikassi Teori dan Praktek. PT Remaja Rosdakarya. Bandung

Engel. 2014. Perencanaan Komunikasi. Paper Knowlage Toward A Media

Hamidi. 2004. Metode Penelitian Kualitatif: Aplikasi Praktis Pembuatan Proposal dan Laporan Penelitian. Malang: UMM Press

Hidayat, Nur. 2011. Pengantar Komunikasi Massa. PT Raja Grafindo Persada. Jakarta

Ibda, F. (2015). Perkembangan Kognitif: Teori Jean Piaget. Intelektualita, 3(1), 242904.

Lestari, Puji (2015). Metode Penelitian Komunikasi. Bandung: Alfabeta

Liliweri, Alo. 2011. Komunikasi Serba Ada Serba Makna. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Littlejohn, Stephen W. dan Foss, Karen A. 2009. Teori Komunikasi. Jakarta: Salemba Humanika.

LPP RRI Denpasar. (2020). Sejarah Radio Republik Indonesia Denpasar. LPP RRI Denpasar.

M. Iqbal Hasan, (2002). Pokok-Pokok Materi Metodologi Penelitian dan Aplikasinya. Jakarta: Ghalia Indonesia

Marimin. 2004. Teknik dan Aplikasi Pengambilan Keputusan Kriteria. Jakarta: PT. Grasindo

Moleong, LexyJ.2013. Metode Penelitian Kualitatif. Edisi Revisi. Bandung: Pt. Remaja Rosdakarya.

Morissan. 2013. Manajemen Media Penyiaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Morissan. 2013. Teori Komunikasi. Jakarta: Prenadamedia Group.

Mulyana, Deddy dan Rakhmat Jalaluddin. 2003. Komunikasi Antarbudaya, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Mulyana, Deddy. 2007. Metode Penelitian Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyana, Deddy. 2008. Komunikasi Massa : Kontroversi, Teori dan Aplikasi. Bandung: Widya Padjadjaran.

Mulyana, Dedy. 2015. Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyana, Deddy 2017. Ilmu Komunikasi Sebuah Pengantar (Revisi). Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Nadhmy Dhia, R., Alya Pramesthi, J., & Irwansyah. (2021). Analisis Retorika Aristoteles Pada Kajian Ilmiah Media Sosial Dalam Mempersuasi Publik. Januari, 4(1), 2021.

Pawito. 2008. Penelitian Komunikasi Kualitatif. Yogyakarta: P. LKiS.

Poerwadarminta. 2006. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Rohim, Syaiful. 2016. Teori Komunikasi Perspektif Ragam dan Aplikasi. Jakarta: Rineka Cipta.

Romli, Asep Syamsul M. 2009. Dasar-Dasar Siaran Radio. Bandung: Bandung Nuansa.

Subiakto, Henry dan Rachman Ida. 2012. Komunikasi Politik, Media, dan Demokrasi. Jakarta : Prenadamedia Group.

Sudibyo. 2004. Ekonomi Politik Media Penyiaran. Jogjakarta

Sugiyono. 2006. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Utama, Manggala. 2021. Sesana Pasikian Yowana Bali. Majelis Desa Adat Provinsi Bali

Published

2025-03-31
Abstract viewed = 52 times