Kearifan Lokal Alas Duwe sebagai Sumber Belajar Konservasi Hutan pada Masyarakat Bali

Authors

  • Gusti Ayu Dewi Setiawati Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar
  • Ni Nyoman Tri Wahyuni Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar

DOI:

https://doi.org/10.25078/sphatika.v13i1.1271

Keywords:

alas duwe; forest conservation; learning source; local wisdom

Abstract

The function of the forest is very important. Apart from being a source of storage and regulation of water, forests have other functions, namely sources of plant and animal germplasm, soil reserves, energy sources, sources of production materials and human needs, and aspects of the biosphere that cannot be replaced. The importance function of the forest causes the forest to never escape from its use and management, and efforts are always made to maintain its sustainability. Behind the rampant forest destruction, in Bali there are several forest areas that are still being preserved, known as alas duwe. This study aims to describe alas duwe as a form of local wisdom of the Balinese people. The study used a qualitative approach with data collection in the form of journal documentation, articles and books, data analysis is used through stages, including; data reduction, data presentation, triangulation and drawing conclusions. Based on the study, it was found that the existence of alas duwe is a social control mechanism that controls the behavior of the surrounding community, thus enabling alas duwe to remain sustainable. Local wisdom in the form of forests in Bali can be used as a learning source.

References

Anonim. (2021). Hutan. Terdapat pada https://id.wikipedia.org/wiki/Hutan, diakses tanggal 25 Januari 2022.

Atmadja, Nengah Bawa. (1992). Pelestarian Kawasan Hutan Wisata Kera di Desa Sangeh, Bali (Suatu Telaah Tentang Peranan Desa Adat dalam Mengelola Obyek Wisata). Tesis. [Tidak diterbitkan]. Jakarta: Fakultas Pascasarjana Universitas Indonesia.

Dwidjoseputro, D. (1990). Ekologi Manusia dengan Lingkungannya. Jakarta: Erlangga.

Herningsih, Sri. (2020). Pembelajaran PPKn Berbasis Kearifan Lokal. Terdapat pada https://radarsemarang.jawapos.com/artikel/untukmu-guruku/2020/11/07/pembelajaran-ppkn-berbasis-kearifan-lokal/, diakses tanggal 25 Januari 2022.

Indoforest. (2020). Hutan-Hutan Indonesia: Apa yang dipertaruhkan. Terdapat pada http://pdf.wri.org/indoforest_chap1_id.pdf, diakses tanggal 25 Januari 2022.

Kuncoro, Bambang Heri. (2007). Air Sebagai Sumber Kehidupan. Bandung: CV Geger Sunten.

Rahmawaty. (2004). Hutan: Fungsi dan Peranannya Bagi Masyarakat. Artikel. Medan: Fakultas Pertanian, Fakultas Ilmu Kehutanan, Universitas Sumatera Utara.

Sari, A.S. (2021). Etno-Stem Kombinasikan Materi IPA dan Kearifan Lokal untuk Siswa. Terdapat pada https://diktilitbangmuhammadiyah.org/id/etno-stream-kombinasikan-materi-ipa-dan-kearifan-lokal-untuk-siswa/, diakses tanggal 30 April 2021.

Setiawati, G.A.D., & Ekayanti, N.W. (2020). Potret Pembelajaran Menggunakan Whatsapp, Google Classroom, dan Youtube di Masa Pandemi Covid-19. Seminar Nasional Webinar Nasional Universitas Mahasaraswati Denpasar Percepatan Penanganan COVID-19 Berbasis Adat di Indonesia. 225-230.

Soemarwoto, Otto. (2004). Ekologi, Lingkungan Hidup dan Pembangunan. Cetakan Kesepuluh. Jakarta: Djambatan.

Soeriaatmadja, E.R. (1997). Ilmu Lingkungan. Bandung: ITB.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Alfabeta.

Sumaryana, Asep. (2009). Kearifan Lokal dan Kerusakan Hutan. Terdapat pada http://www.ahmadheryawan.com/, diakses tanggal 25 Januari 2022.

Taksu, I K., & Wesnawa, I G. (2019). Pengembangan Nilai-Nilai Kearifan Lokal Hutan Mangrove Sebagai Sumber Belajar IPS. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia. Vol. 3 No. 2, Bulan Oktober. https://ejournal-pasca.undiksha.ac.id/index.php/PIPS/.

Triyana, L. (2020). Pembelajaran Daring IPS Berbasis Kearifan Lokal dalam Upaya Mitigasi Bencana di Tengah Pandemi. Terdapat pada https://www.kompasiana.com/lenyt/5fc23e308ede4829bb4758c2/pembelajaran-daring-ips-berbasis-kearifan-lokal-dalam-upaya-mitigasi-bencana-ditengah-pandemi-covid-19, diakses tanggal 25 Januari 2022.

Published

2022-03-01

How to Cite

Setiawati, G. A. D., & Wahyuni, N. N. T. (2022). Kearifan Lokal Alas Duwe sebagai Sumber Belajar Konservasi Hutan pada Masyarakat Bali. Sphatika: Jurnal Teologi, 13(1), 96–107. https://doi.org/10.25078/sphatika.v13i1.1271

Issue

Section

Artikel
Abstract viewed = 171 times