Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan
DOI:
https://doi.org/10.25078/jpm.v3i1.90Keywords:
headmaster, school, educational qualityAbstract
The purpose of this study was to analyze the quality improvement activities to draw up action research through workshops among primary school teachers in Gugus Diponegoro Kecamatan Ungaran Barat. This research is an action research descriptive and qualitative approach. Although the results are still far from PTK relevance proposal but interest to make a PTK proposal increases. In PTK workshop proposal process, there were many problems faced by the teachers who have difficulty in using computers and many teachers do not participate actively. The conclusion shows the actions taken to improve the ability of teachers through workshops PTK proposal showed success in developing a PTK proposal.
Downloads
References
Ahmad, S. 2013. Faktor Penentu Keberhasilan Kepala Sekolah. Jurnal Penelitian DanEvaluasi Pendidikan, 17(1), 127–147.
Ancok, Djamaludin. 2012. Psikologi Kepemimpinan dan Inovasi. Jakarta: Erlangga.
A.R., A., Manarus, R., & Sidik, H. 1996. Hubungan Supervisi Kepala Sekolah dengan Kepuasan Kerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 189–199.
Arikunto, Suharsimi. 2004. Dasar-dasar Supervisi. Jakarta: Rineka Cipta.
Banun Sri, Yusrizal, Usman Nasir. (2016). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Smp Negeri 2 Unggul Mesjid Raya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 4(1), pp. 137- 147.
Barinto. 2012. Hubungan Kompetensi Guru Dan Supervisi Akademik Dengan Kinerja Guru Smp Negeri Se-Kecamatan Percut Sei Tuan. Jurnal Tabularasa PPS UNIMED. Vol.9 No.2, 201-214.
Busrin, D., Aunurrahman, & Aswandi. 2014. Supervisi Pengawas Dan Kemampuan Manajerial Kepala Sekolah Dengan Kinerja Guru Smp Negeri Kota Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(6), 1–14.
Bredeson, Paul V.,dan Olof Johansson. 2013. The School Principal’s Role in Teacher Professional Development. Journal of in Service Education, USA.
Colby, Jeanette,and Miske Witt. 2000.Defining Quality in Education.Working Paper Of Education Section, Program Division. New York: UNICEF.
Dharma, Surya. 2002. Paradigma Baru: Manajemen Sumber daya Manusia. Yogyakarta: Amara Books.
Fanani, Z., Mardapi, D., & Wuradji, W. 2014. Model Asesmen Kepemimpinan Pembelajaran Kepala Sekolah Pendidikan Dasar. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 18(1), 129–145.
Hanushek, A, Eric. 1981. Educadtion Policy Research – A Industry Perspective. Economic of Education Review,1(3), 193-223
Harvey, James. 2013. The School Principal as Leader: Guiding Schools to Better Teaching and Learning, the Wallace Foundation.
Hersey, Paul & Ken Blanchard. 2005. Management of Organizational Behavior: Utilizing Human Resources. New Jersey: Prentice Hall Inc., fourth edition.
Little, Priscilla M. 2007. The Quality ofSchool-Age Child Care in After-School Settings. Journal Child Care and Early Education, Research Connection, Columbia University.
Peraturan Pemerintah No. 13 tahun 2015, revisi atas Peraturan Pemerintah No. 19 tahun 2005.
Purwanti, Sri. 2013. Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Eningkatkan Disiplin Kerja Guru Dan Pegawai Di Sma Bakti Sejahtera Kecamatan Kongbeng Kabupaten Kutai Timur. eJournal Administrasi Negara. 1(1), 210-224.
Purwanti, K., Murniati, A.R. dan Yusrizal. 2014. Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Pada SMP Negeri 2 Simeulue Timur. Jurnal Ilmiah Didaktika XIV(2), 390-400.
Rivai, Veithzal. 2003. Kepemimpinan dan Perilaku Organisasi Edisi Kedua. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Rosyada, Dede. 2013. Paradigma Pendidikan Demokratis, Sebuah Model pelibatan Masyarakat dalam Pendidikan. Jakarta: Prenada Media.
Rosyada, Dede. 2015. Creative Thinking.Kolom Rector UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, Edisi3.
Rosdianti, R, Sri. 2013.Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Manajemen Kinerja Guru dan Peningkatan Mutu Pembelajaran: Studi Deskriptif pada Sekolah Menengah Kejuruan Swasta di Kota Bandung. Jurnal Kajian Pendidikan, 3(1), 93-106.
Rusmawati, Vivi. 2013. Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Upaya Meningkatkan Disiplin Kerja Guru Pada SDN 018 Balikpapan. E-Journal Administrasi Negara. 1(2), 395-409.
Sabirin. 2012. Perencanaan Kepala Sekolah Tentang Pembelajaran. Jurnal Tabularasa PPS UNIMED, 9(1), 111-128.
Sadili Samsudin. 2006. Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: CV Pustaka Setia.
Samino, Suwardi. 2014. Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Lembaga Pendidikan Islam Kreatif SD Muhammadiyah Kota Madiun. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(2), 186 – 195.
Sedarmayanti. 2010. Manajemen Sumber Daya Manusia, Reformasi Birokrasi dan Manajemen Pegawai Negri Sipil. Bandung: PT RefikaAditama.
Sergiovanni. 1987. The Principalship: A Reflective Practice Perspective. Boston: Allyn and Bacon Inc.
Septiana, R., Ngadiman, & Ivada, E. 2013. Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru SMP Negeri Wonosari. Jupe UNS, 2(1), 107–118.
Sunarto. 2011. Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah, Manajemen Berbasis Sekolah dan Iklim Organisasi Terhadap Kepuasan Kerja dan Kinerja Guru SMP di Wilayah Sub Rayon 04 Kabupaten Demak. Jurnal Analisis Manajemen,5(1), 17–29.
Slamet, PH. 2000. Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Townsend, Diana & Butterworth. 1992. Your Child's Scholl. New York: A Plime Book.