MENINGKATKAN KEMAMPUAN BAHASA MELALUI METODE BERCERITA BERBASIS KEARIFAN LOKAL PADA ANAK KELOMPOK B2

Authors

  • ayu surya Universitas Dhyana Pura
  • Serafina Universitas Dhyana Pura
  • Putu Indah Lestari Universitas Dhyana Pura Badung Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.25078/pw.v7i2.1857

Keywords:

Language Skills, Storytelling Method, Local Wisdom

Abstract

A young child is an individual who is unique and has characteristics according to the stages of their age. Language skills are one of the abilities of children who often experience obstacles in their development. The storytelling method based on local wisdom is a solution to improve early childhood language skills. This Classroom Action Research aims to determine the improvement of language skills through storytelling methods based on local wisdom in children of Group B2 PAUD Pelita Kasih. The research used a four-stage procedure, namely: action planning, action implementation, observation, and reflection, in two successive cycles with each cycle lasting for 3 days. Data collection methods used are observation, interviews, and documentation. The data analysis method used was descriptive analysis. The results showed an increase in the percentage of completeness that occurred in the initial observation until Cycle II. The rate of fullness in the initial observation of language skills was 6 children (35.29%), in Cycle I it reached 11 children (64.71%), and in Cycle II it reached 15 children (88, 24%). The conclusion of this research is that the implementation of the storytelling method based on local wisdom can improve the language skills of the children of Group B2 PAUD Pelita Kasih

References

Agung, A. A. Gede. 2014. Metode Penelitian Penelitian Pendidikan. Malang: Aditya Publishing.

Budiyanto. 2017. Pengantar Pendidikan Inklusif Berbasis Budaya Lokal. Jakarta: Prenadamedia Group

Hemah, E., Sayekti, T., & Atikah, C. 2018. Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Melalui Metode Bercerita Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 1-14.

Kemendikbud. 2014. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia Nomor 137 Tahun 2014 Tentang Satandar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini.

Latif, Mukhtar., & Latief, Suryawahyuni. 2013. Orientasi Baru Pendidikan Anak Usia Dini (Teori dan Aplikasi). Jakarta: Kencana

Mulyasa, Enco. 2021. Manajemen PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mursid. 2017. Pengembangan Pembelajaran PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nurmiati, N. 2018. Meningkatkan Kemampuan Bahasa Melalui Metode Bercerita Pada Anak Usia Dini Di TK. ECEIJ (Early Childhood Education Indonesian Journal), 1(1), 27-32.

Otto, Beverly. 2015. Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini. Jakarta: Prenamedia Group.

Paramita, N. M. M., Tirtayani, L. A., & Asri, I. G. A. S. 2018. Pengaruh Metode Bercerita Lokal Bali Terhadap Nilai Karakter Anak Kelompok B TK Gugus Melati Kecamatan Marga Tabanan Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 6(3), 363-372.

Pohan, J. E. 2019. Pendidikan Anak Usia Dini Konsep dan Pengembangan. Depok: PT. Raja Grafindo Persada.

Pudjaningsih, wiwik. 2013. Metode Pengembangan Bahasa: Penerapannya Pada Pembelajaran Berbasis Tema Dan Sentra Di Taman Kanak-Kanak. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Rapanna, P. 2018. Menembus Badai Ekonomi dalam Perspektif Kearifan Lokal. Makassar: CV Sah Media Makassar.

Rasto., Nursafari, H. B., Fuad, K., Alvianto, R.,& Fetri, T. R., 2022. Sejarah Kearifan Lokal Indahmayu, Cirebon dan Subang: Antologi Artikel. Jawa Barat: CV . Adanu Abimata

Resdianto, P. R., Supratno, H., Subandiyah, H., & Prehanto, D. P. 2022. Kearifan Lokal dan Multikultural Dalam Satra Lisan di Era Digital. Bandung: PT Indonesia Emas Group.

Tampubolon, S. 2014. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Erlangga.

Utari, Sumarmo. 2013. Kumpulan Makalah Berpikir dan Disposisi Matematika serta Pembelajarannya. Bandung: PT. Refika Aditama.

Warso, A. W. D. D. 2021. Mengenal Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: CV Budi Utama

Published

2022-10-31

How to Cite

surya, ayu, Serafina, & Lestari, P. I. (2022). MENINGKATKAN KEMAMPUAN BAHASA MELALUI METODE BERCERITA BERBASIS KEARIFAN LOKAL PADA ANAK KELOMPOK B2. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 192–205. https://doi.org/10.25078/pw.v7i2.1857