Yoga Ice Breaking Sebagai Sarana untuk Meningkatkan Fokus Mahasiswa dalam Belajar Bahasa Inggris
DOI:
https://doi.org/10.25078/jyk.v5i2.1885Keywords:
Ice Breaking, English Subject, YogaAbstract
It is undeniably correct that in the process of learning, there will be a stituaiton where the students feel bored with the material. This situation requires treatments which make the boredom disappear and students improve their focus, one of them is yoga icebreaking. The purposes of this study were to find out what kinds of yoga icebreaking and its benefits. Library research was conducted in this study. The sources of the obtained data coming from articles, publications journal and news using technique of documentation. The technique of analysis used contents analysis of literature or articles becoming the source of research data. The results showed that yoga icebreaking has different moves and it does not take long in the class, such as nostril breathing yoga and Lotus pose. The benefits of this yoga icebreaking are to improve students’ focus and to grow students’ character values.
References
Aniuranti, A., Tsani, M. N., & Wulandari, Y. (2021). Pelatihan Penyusunan Ice Breaking untuk
Penguatan Kompetensi Calon Guru. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat,
(1), 85-93.
Ariputra, I. S. (2022). Manfaat Latihan Yoga Bagi Siswa Pariwisata (Studi Kasus Smk Bali Dewata). Pariwisata Budaya: Jurnal Ilmiah Agama Dan Budaya, 6(2), 180-192.
Astuti, N. E., & Pradnyana, P. B. (2020). Yoga Asanas Practice In Improving Students’ Cognitive Power As The Implementation Of Character Education. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(5), 634-644.
Gunarta, I. K. (2017). Implementasi Pembelajaran Yoga Dalam Meningkatkan Konsentrasi Belajar Di Sekolah Dasar Negeri 1 Sumerta. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(2), 180-189.
Herawati, Mukarom, & Astuti, E. S. (2021). Implementasi Ice Breaker untuk Meningkatkan Motivasi Siswa dalam Belajar Bahasa Inggris. Prosiding Seminar Nasional Sastra, Lingua, Dan Pembelajarannya (Salinga) (pp. 257-263). Malang: IKIP Budi Utomo.
Kusumawardhani, S. E., & Mulyadi, D. (2018). Persepsi Siswa Terhadap Penerapan Ice Breaking dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di SMA Negeri 9 Semarang. Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Unimus. 1, pp. 479-485. Semarang: UNIMUS.
Prihatini, S. R. (2021). Ice Breaking Sebagai Stimulus Dan Reinforcement Dalam Belajar Bahasa Inggris Di Program Sks (Sistem Kredit Semester) Di Sma Negeri 5 Surabaya. Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 2(3), 335-341.
Rahmat, H. K., Pernanda, S., Casmini, C., Budiarto, A., Pratiwi, S., & Anwar, M. K. (2021). Urgensi Altruisme Dan Hardiness Pada Relawan Penanggulangan Bencana Alam: Sebuah Studi Kepustakaan. Acta Islamica Counsenesia: Counselling Research and Applications, 1(1), 45-58.
Risadi, M. Y., Sari, L. K., & Premananda, N. U. (2022). Analisa Faktor Yang Berpengaruh Pada Motivasi Belajar Bahasa Inggris Mahasiswa Jurusan Pariwisata Budaya. Pariwisata Budaya: Jurnal Ilmiah Agama Dan Budaya, 7(1), 45-50.
Tasya, A. (2022, Mei 25). Yoga Ice Breaking untuk Mengurangi Kejenuhan di Kelas Bahasa Inggris. Diakses dari https://www.kompasiana.com/annastasyatasya6123/. Jakarta: Kompasiana.
Umar, L. M., & Nursalim, M. (2020). Studi kepustakaan tentang dampak wabah Covid-19 terhadap kegiatan belajar mengajar pada siswa Sekolah Dasar (SD). Program Studi Bimbingan Konseling, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Surabaya, 600-609.