PENANAMAN NILAI PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI CERITA RAMAYANA PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA HINDU DAN BUDI PEKERTI DI SD FAJAR HARAPAN
DOI:
https://doi.org/10.25078/jpm.v10i02.4030Keywords:
Internalization Character Education, Hindu Religious Education, Ramayana NarrativeAbstract
This study seeks to examine the process of instilling character education values through the Ramayana story in the context of Hindu Religious Education at SD Fajar Harapan. The Ramayana, a narrative rich in life values such as hard work, responsibility, social care, and creativity, serves as a key educational tool for fostering character development in students. Employing a descriptive qualitative approach, this research gathers data through observations, interviews, and document analysis. The results indicate that teachers play a pivotal role in guiding students to identify and comprehend the character values embedded in the Ramayana. Through the use of video-based learning strategies, students are encouraged to observe and analyze the characters within the story, followed by group discussions that facilitate the differentiation between positive and negative values. The internalization of these values occurs progressively, beginning with the teacher's interpretation and transitioning into interactive discussions that allow students to relate these values to their everyday lives. In conclusion, the Ramayana story proves to be an effective medium for character education, particularly within an educational framework that prioritizes cultural and local value approaches.
Downloads
References
Achadi, Muh. Wasith. 2018. Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan Nasional. Jurnal Al-Ghazali. Vol. 1(2): 152-167.
Amri Marzali. 2007. Antropologi dan Pembangunan Indonesia. Jakarta: Kencana Penanda Media Group.
Ariputra, I Putu Suyasa. 2024. Manajemen penguatan pendidikan karakter di SD Fajar Harapan. Jurnal Pendidikan Karakter. Vol. 15, No. 1: 44-54.
Barnawi dan Arifin, M. 2012. Strategi Dan Kebijakan Pembelajaran Pendidikan Karakter. Jogjakarta. Ar-Ruzz Media.
Budiningsih, C. Asri. 2003. Perkembangan Teori Belajar dan Pembelajaran Menuju Revolusi- Sosiokultural Vygotsky. Jurnal: Dinamika Pendidikan. No. 01: 37-48.
Duwijo. 2021. Pendidikan Agama Hindu dan Budi Pekerti Kelas I. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Gusnari. 2012. Sistem Sosial dan Pendidikan. Jurnal Kependidikan dan Sosial Keagamaan. Vol. 18 (11): 1003-1016.
Jaman, I Gede dan I Made Agus Adi Prawira. 2017. Pendidikan Agama Hindu dan Budi Pekerti Kelas II. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Karman. 2015. Konstruksi Realitas Sosial sebagai Gerakan Pemikiran (Sebuah Telaah Teoretis Terhadap Konstruksi Realitas Peter L. Berger). Jurnal Penelitian dan Pengembangan Komunikasi dan Informatika. Vol. 5 (3): 11-23.
Kartikawati, Ida Ayu Ketut. 2019. Pendidikan Agama Hindu dan Budi Pekerti untuk SD Kelas II Semester Genap. Denpasar: Dwijaya Mandiri Group.
Koentjaraningrat. 1990. Pengantar Ilmu Antropologi. Jakarta: Aksara Baru.
Mulyasa, E. Manajemen Pendidikan Karakter. Bandung: Rosdakarya.
Munir. 2013. Pendidikan dalam Perspektif Paradigma Islam : Mencari Model Alternative Bagi Konstruksi Keilmuan Islam, dalam Toto Suharto dan Noer Huda, arah baru Studi Islam Indonesia; teori dan metodologi. Yogyakarta : Ar-Ruzz Media, 2013.
Munti, Novi Yona Sidratul dan Dwi Asril Syafuddin. 2020. Analisa Dampak Perkembangan Teknologi Komunikasi di Bidang Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai. Vol. 4 (2): 1799-1805.
Nindhika, Claudea Cici dan Bain dan Ibnu Sodiq. 2018. Internalisasi Nilai-Nilai Sosial Budaya Melalui Pembelajaran Sejarah Pada Kelas X SMA Semesta Semarang Tahun Ajaran 2017/2018. Indonesian Journal of History Education. Vol. 6, No. 1: 14-20.
Piliang, Yasraf Amir. 2013. Budaya dan Teknologi di Indonesia: Kendala dan Peluang Masa Depan. Jurnal Sosioteknologi. Vol. 12: 247-262.
Ralph Linton. 2004. Ilmu Budaya Dasar. Jakarta: Rineka Cipta.
Samuel, Hanneman. 2012. Peter L.Berger Sebuah Pengantar Ringkas. Depok: Kepik.
Suardipa, I Putu. 2020. Sociocultural-Revolution Ala Vygotsky Dalam Konteks Pembelajaran. Widya Kumara Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Vol. 1, No. 2: 48-58.
Sukandarrumidi. 2012. Metodologi Penelitian Petunjuk Praktis untuk Peneliti Pemula. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Tafsir, Ahmad. 2012. Ilmu Pendidikan Islami. Bandung: Rosdakarya.
Tim Penyusun. 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: PT. Gramedia.
Zaf, Ashif Az. 2018. Transformasi Budaya dalam Pendidikan (Pembudayaan dalam Pembentukan Karakter). Jurnal Al-Ghazali. Vol. 1(1): 1-16.