PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN SELF ORGANIZED LEARNING ENVIRONMENT DALAM MENGEMBANGKAN SOFT SKILL MAHASISWA
DOI:
https://doi.org/10.25078/jpm.v9i02.3031Keywords:
Self-organized learning environment of method, Development of soft skillsAbstract
This research examines the application of the self-organized learning environment learning method in an effort to develop the soft skills of students in the Applied Managerial Accounting Undergraduate Study Program at the Bali State Polytechnic. This research method is descriptive qualitative using interview and questionnaire data collection techniques for 96 respondents. The result is a self-organized learning environment learning method that combines internet technology as a reference source for students with lecturers as a reference source that can develop students' soft skills such as having an initiative, independent, trustworthy and communication skills.
Downloads
References
Abdullah, A. &. (2018). Hubungan Soft Skills dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa. PSIKOVIDYA,, 22(1), 69-87.
Al Fasya, S. N. (2022). Konsep Hard Skill dan Soft Skill Guru. Cendekiawan: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman,, 1(1) 30-33.
Astutik, W. &. (2022). Pelatihan Kerja, Soft Skill dan Hard Skill Mendorong Peningkatan Kinerja Karyawan. . JMK (Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan), 7(2), , 9-21.
Fikri, M. I. (2022). PENGARUH MODEL PEMBLAJARAN SOLE TERHADAP PENGEMBANGAN ETERAMPILAN ABAD 21 PADA SISWA SEKOLAH MENENGAH ATAS (SMA). . Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah., 12(2), 147-155.
Handayani, S. W. (2015). HUBUNGAN SOFTSKILLS DENGAN PENURUNAN STRES PADA MAHASISWA. PSIKOVIDYA, 19(2), 76-86.
Karim, B. A. (2020). Teori Kepribadian dan Perbedaan Individu. . Education and Learning Journal, 1(1), 40-49.
Massie, A. Y. (2021). Dampak pembelajaran daring terhadap pendidikan karakter siswa. Satya Widya,, 37(1), 54-61.
Raranta, J. E. (2022). Strategi Peningkatan Management Pendidikan Di Masa Pandemi Covid 19 Menggunakan Metode SOLE (Self Organized Learning Environments). Journal of Innovation Research and Knowledge, 1(10), ., 1429-1438.
Suciati, S. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Self Organized Learning Environments untuk Meningkatkan Pemahaman Materi Polimer,. Ideguru: Jurnal karya Ilmiah Guru , h. 322.
Sulastyaningrum, R. M. (2019). Pengaruh kecerdasan intelektual, kecerdasan emosional, dan kecerdasan spiritual terhadap prestasi belajar mata pelajaran ekonomi pada peserta didik kelas XI IPS di SMA Negeri 1 Bulu Tahun Ajaran 2017 (4) 2. Jurnal Pendidikan dan Bisnis, 1-19.
Suriadi, H. J. (2021). Analisis problema pembelajaran daring terhadap pendidikan karakter peserta didik. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 165-173.
Wahyudi, R. R. (2022). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Kinerja Pegawai yang Dimediasi oleh Motivasi. . JURNAL KOMUNITAS SAINS MANAJEMEN, 1(4), 311-320., 311-320.