Membangun Mutu Pendidikan Karakter Siswa Melalui Implementasi Ajaran Tri Hita Karana
DOI:
https://doi.org/10.25078/jpm.v5i1.759Keywords:
Pendidikan, Karakter, Tri Hita KaranaAbstract
Building the character and character of the nation through education is absolutely necessary, starting from family education, school and society. In the family character education should be a school of love, where the family becomes a place of learning for their children who are full of love and affection from their parents. Character education through school is not merely just giving knowledge learning, but more about moral understanding, ethical values, noble character and so on. While character education in the community by imitating community leaders is exemplary by children. In the education process the implementation of the Tri Hita Karana concept can provide an influence on learning outcomes, because one of the concepts of Tri Hita Karana is to maintain harmony with fellow friends and obey religious orders and the teacher will be able to provide a better result in achieving cognitive aspects, psychomotor aspects, and apective aspects that are able to provide guidance for life to students. Students will become more obedient to school discipline, increase respect for teachers or older people, foster a sense of devotion to God Almighty and have a sense of care for the environment.
Downloads
References
Amin, Maswardi Muhammad. 2011. Pendidikan Karakter Anak Bangsa. Jakarta: Boduose Media Jakarta.
Aryadharma, Ni Kadek Surpi. 2005. Melahirkan Generasi Berkarakter Dewata. Kiat sukses Siswa Menurut Hindu. Denpasar: Pustaka Bali Post.
Depdiknas. 2011. Model Silabus dan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Hindu. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.
Donder, I Ketut. 2007. Kosmologi Hindu, Penciptaan, Pemeliharaan, dan Peleburan Serta Penciptaan Kembali Alam Semesta. Surabaya: Paramita.
Griffith, R.T.H. 2005. SÄma Veda SamhitÄ (diterjemahkan oleh Dewanto). Surabaya: Paramita.
Griffith, R.T.H. 2005. Yajur Veda SamhitÄ (diterjemahkan oleh Dewantoro). Surabaya: Paramita.
Herawan, K. D., & Sudarsana, I. K. (2017). Relevansi Nilai Pendidikan Karakter Dalam Geguritan Suddhamala Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(2), 223-236.
Idi, H. Abdullah. 2011. Sosiologi Pendidikan Individu, Masyarakat, dan Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Lickona, Thomas. 2013. Pendidikan Karakter Panduan Lengkap Mendidik Siswa Menjadi Pintar dan Baik. Bandung: Nusa Media.
Mantra, Dharmawijaya. I. B. Rai. Koran Bali Post 10 Nopember 2012. Terjadi Pergeseran Etika di Kalangan Remaja. Denpasar: Bali Post.
Megawangi, Ratna. 2004. Pendidikan Karakter: Solusi Tepat untuk Membangun Bangsa. Bogor: Indonesia Heritage Foundation.
Muchith, Saekhan. 2008. Pembelajaran Kontekstual. Semarang: RaSail Media Group.
Ngurah, I Gusti Made, dkk. 2005. Buku Pendidikan Agama Hindu untuk Perguruan Tinggi. Surabaya: Paramita.
Narayana, Swami Sathya. 2010. Melaksanakan Gita Sehari-hari Jalan Menuju Tuhan (alih bahasa I Wayan Sadia). Surabaya: Paramita.
Oka, Ida Pedanda Gde Nyoman Jelantik. 2009. Sanatana Hindu Dharma. Denpasar: Widya Dharma.
Parimartha, I Gde, dkk. 2011. Nilai Karakter Bangsa dan Aktualisasinya dalam Kehidupan Masyarakat Bali. Denpasar: Udayana University Press.
Pudja, G. 1999. Bhagawadgita (Pancama Veda). Surabaya: Paramita.
Sudharta, Tjok Rai. 2009. Sarasamuccaya Smerti Nusantara (Berisi Kamus Jawa Kuno-Indonesia). Surabaya: Paramita.
Syarbini, Amirulloh. 2012. Buku Pintar Pendidikan Karakter, Panduan Lengkap Mendidik Karakter Anak di Sekolah, Madrasah dan Rumah. Jakarta: as@-Prima Pustaka.
Titib, I Made. 1999. Veda Sabda Suci Pedoman Praktis Kehidupan. Surabaya: Paramita.
Titib, I Made. 2006. Menumbuhkembangkan Pendidikan Budhi Pekerti Pada Anak (Perspektif Agama Hindu). Denpasar: Pustaka Bali Post.
Undang-Undang RI No. 20 tahun 2003. Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Wiana, I Ketut. 2007. Tri Hita Karana Menurut Konsep Hindu. Surabaya: Paramita.
Wiyani, Novaqn Ardy. 2012. Manajemen Pendidikan Karakiter Konsep dan Aplikasikasinya di Sekolah. Yogyakarta: PT Pustaka Insan