Guru Dalam Peningkatan Profesionalisme, Agen Perubahan Dan Revolusi Industri 4.0

Authors

  • I Made Sedana STAHN Mpu Kuturan Singaraja

DOI:

https://doi.org/10.25078/jpm.v5i2.891

Keywords:

revolution 4.0, education, teachers, profession

Abstract

The progress of science and technology in the era of globalization which has now led to the era of industrial revolution 4.0 brings the effect of extraordinary changes to the pattern of life of humanity in this hemisphere. Teachers as educators are implementers of the education profession, in carrying out their professions there are several requirements that must be met by a teacher in order to have qualifications and credibility in the field of education. This is a condition for the realization of professional teachers, namely having overall competency both in the field of education and learning methodology as well as the substance of the scientific field. Teachers will become a developing profession when constantly changing themselves, because practical education will continue in different situations and times. Improving the ability of teachers to carry out their profession should not be passive but must be proactive, do not wait for opportunities but seek opportunities

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustian, Ary G. 2005. Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosional dan Spiritual (ESQ). Jakarta : ARGA

Arifin. 2009. Meningkatkan Peran Guru sebagai Agen Of Change Pembelajaran SiswaTersedia pada: https://drarifin.wordpress.com/2009/09/16/29/

Atmadi, (ed). 2000. Transformasi Pendidikan Memasuki Milenium. Yogyakarta : Kanisius dan Unversitas Sanata Dharma.

Bochari, M. 1994. Ilmu Pendidikan dan Praktek Pendidikan Dalam Renungan. Jakarta: IKIP Muhammadiyah Jakarta Press.

Dantes, Nyoman. 2017. Pedagogik dalam Perspektif. Singaraja: Undiksha Press.

Djohar, 1999. Reformasi dan Masa Depan Pendidikan di Indonesia. IKIP. Yogyakarta

Fahri, Ahmad dkk. 2013. Tantangan Guru Masa Kini (Makalah). Jakarta : Tanpa penerbit

Giddens, A.. 2001. Runway World. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Hamzah.B.U., 2008. Model Pembelajaran. Menciptakan Proses Belajar Mengajar Yang Kreatif dan Efektif. Jakarta : PT. Bumi Aksara.

Jailani, M. Syahran. 2014. Guru Profesional dan Tantangan Dunia Pendidikan (Artikel). Jambi : IAIN Sulthan Thaha Saifuddin

Koentjaraningrat, 1982. Kebudayaan, Mentalitas dan Pembangunan. Jakarta : PT. Gramedia.

Nasution, 2006. Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar. Jakarta : PT. Bumi Aksara

Oemar Hamalik. 2002. Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi. Jakarta : Bumi Aksara.

Prayitno. 2008. Dasar Teori dan Praksis Pendidikan. Padang. UNP Press.

Samba, S. 2007. Lebih Baik Tidak Sekolah. Yogyakarta. LKIS.

Sanjaya, W. 2007. Strategi Pembelajaran, Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Kencana Prenada Media Group.

Seligman, Marttin.E.P. 2005. Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential For Lasting Fulfillment. Penerjemah. Eva Yulis. Authentic Happiness, Menciptakan Kebahagiaan dengan Psikologi Positif.Bandung : PT. Mizan Pustaka.

Soetjipto dan Kosasi R. 1999. Profesi Keguruan. Jakarta : PT. Rineka Cipta.

Sofyan. 2017. Menjadi Guru di Abad 21: (Tantangan Dan Harapan)(Makalah) Tersedia pada: https://www.academia.edu/32799413/MENJADI_GURU_DI_ABAD_21_Tantangan_and_Harapan.docx

Suparno, P. 2004. Guru Demokratis di Era Reformasi Pendidikan. Jakarta: Grasindo.

Supriadi, D. 2004. Satuan Biaya Pendididkan Dasar dan Menengah. Rujukan bagi Penetapan Kebijakan Pembiayaan Pendidikan pada Era Otonomi dan Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung : PT. Remaja Rosda Karya.

Surachmad, W. 2002. Implikasi Manajemen Pendidikan Nasional Dalam Konteks Otonomi Daerah (Makalah). Konaspi Jilid II. Jakarta : UNJ

Sztompka. 2004. The Sociology of Social Change. Diterjemahkan Alimandan. Sosiologi Perubahan Sosial. Jakarta : Prenada Media.

Tilaar, 2002. Membenahi Pendidikan Nasional. Jakarta : PT. Rineka Cipta.

Tilaar. H.A.R. 2002. Perubahan Sosial dan Pendidikan Pengantar Pedagogik Transformatif Untuk Indonesia. Jakarta : Grasindo.

Usman, M.U., 2000. Menjadi Guru Profesional.Bandung : PT. Remaja Rosda Karya.

Wahab, A.A., 2007. Metode dan Model-Model Mengajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2022-06-28

Issue

Section

Articles
Abstract viewed = 1615 times