Pemetaan Mutu Pendidikan Anak Usia Dini Muslimat Nahdlatul Ulama

Authors

  • Syunu Trihantoyo Universitas Negeri Surabaya
  • Mochamad Nursalim Universitas Negeri Surabaya
  • Erny Roesminingsih Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.25078/jpm.v6i2.1460

Keywords:

Mapping, Quality Of Education, Early Childhood Education

Abstract

The purpose of study was to determine the mapping quality of early childhood education either child care, play groups, kindergartens or raudlatul athfal in the District of Mojokerto. This research is a type of descriptive research with a quantitative approach. The design of this study used a survey method at Muslimat Nahdlatul Ulama (NU) Mojokerto regency. Sampling in this study using 82 samples of saturated sample techniques. Data analysis in this study uses descriptive analysis with a quantitative approach. The results of data analysis, from 82 PAUD institutions, it is found that the mapping of the quality of Early Childhood Education (PAUD) Muslimat NU Mojokerto Regency is mostly in high quality as many as 74 PAUD institutions (90.24%), in the current position there are 7 PAUD institutions (8.54%), and less categories by 1 PAUD institution (1.22%).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, R. A. (2018). Evaluasi Program Pengembangan Anak Usia Dini Holistik Integratif Pada Satuan Paud. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 137–164.

Darmawati, D., Subekti, B., & Sumarsono, S. (2018). Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini/PAUD. Performance: Jurnal Personalia, Financial, Operasional, Marketing Dan Sistem Informasi, 10(1), 19–37.

Dewi, Y. A. S. (2017). Korelasi Efektivitas Komunikasi dan Latar Belakang Etnis/Suku Orangtua Terhadap Perkembangan Bahasa Anak di Raudlatul Athfal Kabupaten Pasuruan. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 3(1).

Fadlillah, M. (2016). Komparasi Permendikbud Nomor 137 Tahun 2014 Dengan Permendiknas Nomor 58 Tahun 2009 Dalam Pembelajaran PAUD. JURNAL INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah Dan Sekolah Awal), 1(1).

Haris, A., Eko Supriayanto, S. H., & Fathoni, A. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter Religius pada Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Usia 4-6 Tahun di PAUD Aisyiyah Pabelan Kartasura. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Hopkins, D., & Jackson, D. (2003). Building the capacity for leading and learning. Effective Leadership for School Improvement, 84–104.

Imtihani, A. (2018). Strategi Pengelolaan Raudatul Atfal (RA) Menjadi Paud Unggulan. Al Athfal: Jurnal Kajian Perkembangan Anak Dan Manajemen Pendidikan Usia Dini, 1(1), 106–132.

Kamelia, N. (2019). Perkembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini (Standar Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak) Stppa Tercapai Di Ra Harapan Bangsa Maguwoharjo Condong Catur Yogyakarta. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 2(2), 112–136.

Khaira, K. (2017). Melahirkan Golden Generation Melalui Golden Parenting. PROCEEDING IAIN Batusangkar, 1(2), 295–302.

Kismianti, P. (2017). Standar Pengelolaan Pendidikan Tk Berdasarkan Permendikbud Nomor 137 Tahun 2014 Di Ra Al Muna Kota Semarang. Universitas Negeri Semarang.

Lina, L., Suryana, D., & Nurhafizah, N. (2019). Penerapan Model Evaluasi CIPP dalam Mengevaluasi Program Layanan PAUD Holistik Integratif. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 346–355.

Messakh, Y. (2019). Perhitungan Biaya Satuan Pendidikan Tk Tunas Harapan Bangsa Di Surabaya. STIESIA SURABAYA.

Nurdin, N. (2020). Evaluasi Pelaksanaan Standar Proses di Satuan Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 982–993.

Nurdyansyah, N., & Andiek, W. (2017). Manajemen Sekolah Berbasis ICT. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Patiung, D., Ismawati, I., Herawati, H., & Ramadani, S. (2019). PENCAPAIAN PADA ASPEK PERKEMBANGAN ANAK USIA 3-4 TAHUN BERDASARKAN STANDAR NASIONAL PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(1), 25–38.

Pendidikan, P. M., & Indonesia, K. R. (2014). Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini No. 137. Jakarta: Permendikbud.

Rahmah, S. (2016). Mengenal sekolah unggulan. ITQAN: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 7(1), 11–22.

Rukajat, A. (2018). Pendekatan Penelitian Kuantitatif: Quantitative Research Approach. Deepublish.

Suarta, I. N., & Rahayu, D. I. (2018). Model Pembelajaran Holistik Integratif di PAUD Untuk Mengembangkan Potensi Dasar Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 3(1).

Sukaningtyas, D., & Sa’ud, U. S. (2017). Pengembangan kapasitas manajemen sekolah dalam membangun pemahaman visi dan misi. Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(2).

Sumintono, B. (2013). Sekolah Unggulan: Pendekatan Pengembangan Kapasitas Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(1), 1–19.

Syamsudin, A. (2016). Evaluasi Ketercapaian Standar Isi Perkembangan Nilai-Nilai Agama Dan Moral Anak Usia Dini Pada Semester Gassal 2016/2017 Kb/Tk Pedagogia. Jurnal Pendidikan Anak, 5(2).

Wade, A. (2018). The potential for including school income and wealth in a measure of capacity to contribute.

Widiastuti, A. A. (2018). Implementasi Standar Sarana Dan Prasarana Paud Di Lembaga Taman Penitipan Anak (Tpa). PAUDIA: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1).

Widiyastuti, R., & Fakhruddin, A. U. (2018). Manamejen Pendidik dan Tenaga Kependidikan di TK Negeri Cempaka Jaya Pekalongan. Journal of Studies in Early Childhood Education (J-SECE), 1(1), 59–66.

Wijayanti, D. M. (2017). Guru Zaman Now (Guruku, Sahabatku). Formaci.

Wulandari, H., Supriyati, Y., & Jalal, F. (2018). Evaluation of Holistic Integrative Program in Early Childhood Education and Development (PAUD HI). Int. J. of Multidisciplinary and Current Research, 6.

Zahro, I. F. (2015). Penilaian dalam pembelajaran anak usia dini. Tunas Siliwangi: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung, 1(1), 92–111.

Downloads

Published

2022-06-28

Issue

Section

Articles
Abstract viewed = 137 times